• Urshults kyrka - 1794 blev den medeltida träkyrkan i Urshult utdömd. Det skedde vid en visitation utförd av biskop Olof Wallquist.
Församlingens kyrkoherde Carl Stenstrand gjorde upp en förslagsritning. Detta förslag utgjorde grunden för den ritning som uppgjordes av Daniel Forsman vid Överintendentsämbetet 1802. Denna ritning var avsedd även för nybyggnad av grannförsamlingen Almundsryds kyrka.
Arbetet pågick 1808-1810. Resultatet blev en nyklassicistisk kyrkobyggnad med torn i öster, långhus och avslutande sakristia i väster. Det kraftiga tornet där huvudingången är placerad, kröns av en lanternin med tornur, avslutad med ett kors. Det stora långhuset är av salkyrkotyp med tunnvalv och ingång i söder.
Invigningen förrättades den 4 oktober 1812 av biskop Ludvig Mörner.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Urshults kyrka - 1794 blev den medeltida träkyrkan i Urshult utdömd. Det skedde vid en visitation utförd av biskop Olof Wallquist. Församlingens kyrkoherde Carl Stenstrand gjorde ...

Bildtext: Urshults kyrka.FlygfotosamlingenH 1598