• Corps-de-logiet på Lidboholm, som uppfördes alldeles i början av 1800-talet på en udde i sjön Örken, vilar förmodligen på källarvalv med anor från medeltiden.
Adelssläkter som Trolle, Sparre, Örnecrantz och Cederschiöld finns i ägarlängderna.
En finsk adelsman och överstelöjtnant vid Kronobergs regemente, C R von Heineman ägde Lidboholm vid 1800-talets mitt. Hans dotter Eva, änka efter friherre
Erik Sparre, sålde 1899 Lidboholm till en driftig lanthandlare
från Ramkvilla, K G Nilsson, farfadern till familjen Varde som idag äger Lidboholm.
K G Nilsson rustade upp gården, utvecklade sågverket och anlade ett elverk 1917, det sistnämnda gav även elektricitet till
herrgården.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Corps-de-logiet på Lidboholm, som uppfördes alldeles i början av 1800-talet på en udde i sjön Örken, vilar förmodligen på källarvalv med anor från medeltiden. Adelssläkter som Trol...