• Braås är "centrum" för den norra delen av Växjö kommun. Läget på sluttningen mot sjön Örken ger dess natursköna läge.
Vid Braås gård strax norr om nuvarande Braås fanns ett järnbruk som tillverkade smidesjärn från myrmalm. Bruket lades ner helt i mitten av 1800-talet.
När järnvägen Växjö-Västervik byggdes 1895 anlades en järnvägsstation vid sjön Örkens södra strand. Stationen fick namnet Braås efter Braås gård i närheten. Omkring järnvägsstationen växte sedan Braås samhälle upp i början av 1900-talet.
Fram till omkring 1950 var den dominerande näringen trävaruindustrier, bland annat som mest tre sågverk och snickerifabriker. Sysselsättningen minskade successivt och Braås landskommun arbetade under 1950-talets början på att få nyetableringar för att vända trenden.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Braås är "centrum" för den norra delen av Växjö kommun. Läget på sluttningen mot sjön Örken ger dess natursköna läge. Vid Braås gård strax norr om nuvarande Braås fanns ett järnbru...

Bildtext: Samhälle. Braås.FlygfotosamlingenD 2049