• Araby herrgård (innan ombyggnad 1938).
Omkring år 1700 skattköptes Araby av landssekreteraren Anders Malmén därefter var medlemmar av släkterna Unge, Silfvander, Hederstierna och Wrede ägare till gården.
1888 köpte grosshandlaren J.E. Berg i Växjö gården och lät uppföra en huvudbyggnad i slottsstil.
1938 lät änkan efter dåvarande ägaren, fänriken Nils Bertil Aschan, skala bort utsmyckningarna och delar av huset. Den stenfot som syns idag är rester av det stora huset.
Växjö kommun köpte gården 1959. Ett naturreservat på 14 hektar bildades 1971.
Idag ägs herrgården och berörd mark av Växjö Golfklubb.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Araby herrgård (innan ombyggnad 1938). Omkring år 1700 skattköptes Araby av landssekreteraren Anders Malmén därefter var medlemmar av släkterna Unge, Silfvander, Hederstierna och ...

Bildtext: Herrgård. Araby