• Klosters röstskola, interiör.

Vid sjön Salen i sin barndomstrakt Alvesta byggde Karl Nygren-Kloster 1914 en 4-vånings träbyggnad, som kom att inrymma hans livsverk, Klosters röstskola, där många av landets sångare och skådespelare grundlagt eller utvecklat sitt kunnande.
N ledde kurser vid Kloster till 1936, då sänkningen av Salen orsakat så stora sanitära problem att undervisningen måste flyttas; den fortsattes vid Viggbyholms folkhögskola norr om Sthlm.
1942 övertogs verksamheten på Kloster av brorsönerna Åke, Bertil och Olle Nygren, vilka bedrev den i samma byggnad fram till 1 april 1952, då allt brann ner till följd av ett pyromandåd.
    Photo: Nilsson, Mimmi / Kulturparken Småland / Smålands museum

Klosters röstskola, interiör. Vid sjön Salen i sin barndomstrakt Alvesta byggde Karl Nygren-Kloster 1914 en 4-vånings träbyggnad, som kom att inrymma hans livsverk, Klosters rösts...

Samhör med: MINI0721
Bildtext: Klosters röstskola. 1930-tal