• Kosta glasbruk.
Centralt i hyttan syns rundugnen och framför denna finns tre verkstäder, som
producerar ben- och fotglas.
Mannen på stolen till vänster i bild: uppblåsare och framför honom står värmaren, som precis har serverat mästaren ett uppblåst glas. Bakom mästaren sitter benmakaren (som gjorde foten).
På 4:e stolen från vänster sitter mästaren i nästa verkstad, vilken just är i färd med att klippa på ett ben, som fångats an av benanfångaren (som befinner sig på mästarens högra sida).
Bakom mästaren sitter benmakaren i verkstad 2, och snett till vänster bakom
honom sitter uppblåsaren. Framför uppblåsaren står värmaren.
På stol 7 från vänster blir mäster i verkstad 3 serverad en benbit från benanfångaren. Till vänster om mästaren står värmaren (i väst) och framför
honom sitter benmakaren och väntar på "fotbiten".
    Photo: Anna Bloms Ateljé / Kulturparken Småland / Smålands museum

Kosta glasbruk. Centralt i hyttan syns rundugnen och framför denna finns tre verkstäder, som producerar ben- och fotglas. Mannen på stolen till vänster i bild: uppblåsare och fram...

Samhör med: MUS1861 - MUS1865:a
Bildtext: 1865:b Smål. Museum. Interiör.Kosta glasbruk.