• Hedvig Eleonora kyrka, Stockholm.

Operasångerskan Christina Nilsson framförde konserter där vid flera tillfällen.
Sedan 1615 hade amiralitetsförsamlingen haft en kyrka på Kyrkholmen, nuvarande Blasieholmen där Nationalmuseum numera ligger, men 1664 – under Karl XI:s förmyndarregering – blev en ny kyrkobyggnad beslutad, till vilken stadsarkitekten Jean de la Vallée uppgjorde ritningen. Kyrkan grundlades 1669, och dess åttkantiga grundplan återfinns i Erik Dahlberghs Suecia antiqua et hodierna. Men arbetet avstannade dock snart på grund av brist på pengar. Byggandet av den nya kyrkan återupptogs 1725, nu med Göran Josuae Adelcrantz som arkitekt. Den nya kyrkan invigdes den 21 augusti 1737.
 "Det gyldene altaret", en gåva av brukspatronen Johan Clason (1667–1747) utfört i trä av slottsbyggmästare Georg Fröman, invigdes Alla helgons dag 1747. Altartavlan "Jesus på korset" är målad 1738 av konstnären Georg Engelhard Schröder.
    Photo: Kulturparken Småland / Smålands museum

Hedvig Eleonora kyrka, Stockholm. Operasångerskan Christina Nilsson framförde konserter där vid flera tillfällen. Sedan 1615 hade amiralitetsförsamlingen haft en kyrka på Kyrkho...

Bildtext: Det inre af Hedvig Eleonoras Kyrka. (Östermalm).
Samtidig förvärvat: M7185 - M7227