• NSBs omformerstasjon krigsskadet. Bygningen på "Verkstedtomta" til NSB inneholdt både transformatorer og omformere, og benevntes som omformerstasjon av NSB i Narvik i rapporten som ble laget etter frigjøringen. Det ble montert to omformere her, henholdsvis i 1924 og 1926, for å levere strøm (50 per. 3-fase) til LKABs knusere i Narvik. De var i kontinuerlig drift til 1932 da Nygårdsanlegget  kom på nettet, senere sto de i reserve. Omformerstasjonen ble ikke gjenoppbygd etter krigen.
    Photo: Museum Nord

NSBs omformerstasjon krigsskadet. Bygningen på "Verkstedtomta" til NSB inneholdt både transformatorer og omformere, og benevntes som omformerstasjon av NSB i Narvik i rapporten som...

1 comment

• Denna bild visar troligen en transformatorstation.

Tillåt mig att tvivla på uppgiften "NSBs omformerstasjon krigsskadet". Har för mig att Ofotbanan 1940 elmatades från Nygårds vattenkraftverk. Det kraftverket skadades av engländarnas beskjutning och ingen banström kunde då levereras.