Bildet er tatt fra Storholmen ca. 1884-1885. En gruppe menn står ved to store trantønner ved hvalstasjonen. En hval ligg i fjæra, fortøyd fast i kaien. Vi ser i forgrunnen trolig B...

5 comments

• Det står at bildet et tatt i Båtsfjord, men i tittelen står det Mehamn. Mehamn er på Nordkynnhalvøya, mens Båtsfjord er på Varangerhalvøya.

Navnet "Haabet" eksisterer i Båtsfjord den dag i dag. Navnet er knyttet til et området som har samme beliggenhet som det bildet viser. Nå er ikke jeg så godt kjent i Mehamn, men bildet ligner veldig på fjordbunnen i Båtsfjord.

• Bildet er tatt fra storholmen. De byggene vi ser på andre siden er fiskebruktet Neptun.
  • Det er en del feil med forklaringen her. Haabet stasjon ble ikke bygd av Foyn, som holdt til i Vadsø og senere Bøle og Mehamn. Tønsberg Interessentselskap bygde på Håpet (stedet heter dette fortsatt) rundt 1898, mens O.B. Sørensen bygde der det i dag heter Neptun i 1884, som senere ble kjøpt av hvalselskapet Neptun (1894). På Holmen i Båtsfjord lå trolig en tredje fabrikk, mulig oppretta av Carsten Bruun da han flytta fra Ørretelva i Jarfjord i 1890, senere kjøpt av Conrad Evensen i 1897.
  • Altså, det vi ser i forgrunnen er derfor trolig Bruuns eller Evensens stasjon på Holmen, mens i bakgrunnen kan man se Neptun hvalkokeri (før det ble fiskebruk, jf. bygningene). Haabet stasjon ble anlagt utenfor bildets bakgrunn til venstre i 1898.
  • Takk for kommentaren og rettelsen din! Teksten er oppdatert og skal vises rett i Digitalt Museum i morgen. Håper alt er med på en riktig måte.