• Buss ombord på M/F "Kvaløy".
    Photo: Ukjent fotograf / Sør-Troms Museum

Buss ombord på M/F "Kvaløy".

4 comments

• Fergen "Kvaløy" besørget transport av biler over Kvalsundet i Finnmark i årene 1935 - 1955. Bildet er tatt fra fergestedet i Kvalsund og viser bygda Stallogargo på den andre siden. Fergen ble kjøpt av et andelslag i Kvæfjord og betjente Kveøya i årene 1957 til 1967. Den ble omdøpt til "Øya".
  • Takk for informasjonen! Mvh Sør-Troms Museum
  • I tidsrommet 1967 til 1973 var ØYA reserveferge Borkenes-Kveøya. Fra 1973 til 1976 arbeidsbåt for et dykkerfirma som la vannledning til Kveøya. Firmaet (Akva Marine) brukte ØYA til denne typen arbeid flere steder i Norge frem til 1983 da den ble vurdert som utslitt og senket ved Agdenes utenfor Trondheim.
  • Takk for utdyping! Har oppdatert bildeteksten. Mvh Sør-TRoms Museum