• Belvederen i Trädgårdsföreningen. Linköping. Utsiktstorn i park. Två kvinnor och två män.
Belvederen uppfördes 1880 efter ritningar av Rudolf Ström. Han ritade förutom Belvederen även Trädgårdsföreningens restaurangbyggnad samt gymnastikbyggnaden vid domkyrkan. Belvederen genomgick en omfattande förändring 1921 efter Axel Brunskogs ritningar.
Linköpings Trädgårdsförening, anlades 1859 av ett bolag på ett av Serafimerordensgillet arrenderat område. Den välskötta anläggningen utvidgades 1871 och är upplåten för allmänheten mot det att staden till bolaget årligen erlägger ett belopp av 300 rdr.
    Photo: Okänd / Bild Linköping (Upphovsrätt)
    Photo: Okänd / Bild Linköping (Upphovsrätt)

Belvederen i Trädgårdsföreningen. Linköping. Utsiktstorn i park. Två kvinnor och två män. Belvederen uppfördes 1880 efter ritningar av Rudolf Ström. Han ritade förutom Belvederen ä...