• Funkishus, Finnbekken, Frydenlund
Området som blir benevnt "Myra" er det som var "Kuraas-sletta". Navnet fra Rørosingen Ole Kuraas som drev småbruk her. Senere ble det drevet av far til Harry Westerheim. Westerheim flyttet huset på gården over til Bjørkveien 5 før 1950.
Om de nærmeste husene på bildet kan følgende sies: Fra venstre i forkant: Furuveien nr. 4 Marius Simonsen, Ebbe Nordvik nr.6, Hilmar Trældal nr 8. På andre siden av Furuveien fra venstre: Einar Rødseth`s som er nr.71 til Frydenlundgata. Deretter Knut Røssaak Furuveien nr. 3, Petter Balsnes nr.5 og deretter Terje Rødseth nr. 7. På hjørnet Frydenlundsgaten - Heggeveien ligger Leif Johansens hus som er Frydenlundgata 69. Videre på høyre side av Heggeveien står. nr. 2 Sverre Øvergård`s, nr. 4 Anna Alvestad, nr. Joh.Lund`s. De øvrige husene i kvartallet og rekkebyggene i Frydenlundsgata og Fritjof Nansens vei ble bygd som ett borettslag under Narvik Boligbyggelag. Borettslaget ble senere oppløst og husene ble kjøpt av beboerne.
Til venstre i bildet står brakkene der Ofoten Bilruter hadde sitt verksted.
    Photo: Museum Nord

Funkishus, Finnbekken, Frydenlund Området som blir benevnt "Myra" er det som var "Kuraas-sletta". Navnet fra Rørosingen Ole Kuraas som drev småbruk her. Senere ble det drevet av fa...