Soldattorp 99/4 Bunnström, Grenna.

Soldaten Karl Magnus Berglund med hustru Hulda Emilia Sundell och barn utanför soldattorpet i Bunnström, Gränna, boställe under Jönköpings indelta infanteriregemente I 12.

3 comments

• Soldaten Karl Magnus Berglund var född i Erlandsbo, Ölmstad år 1871. Hans hustru Hulda Emilia Sundell var född 1870 i Örserums soldattorp. De hade 1910 sex barn boende hemma.

Soldattorpet låg i Bunnström, norr om landsvägen och norr om badplatsen. Huset finns fortfarande kvar.

• Tack för dina kompletterande upplysningar, vi kommer att uppdatera informationen i vår databas.
    Hälsningar Johanna, Armémuseum

• Soldaten Karl Magnus var född 1871 i torpet Erlandsbo under Apelås, Ölmstad socken. Han hette då Augustsson i efternamn. Han antogs som soldat 1889 och kom till Bunnström 1890. Soldatnamnet blev Berglund efter gården Berg i Ölmstad, hans födelsehem låg då under gården Berg i Ölmstad.