• Utställningen om bygdeforskaren Carl Wiking 1993 Podie med hummel och väggskåp med noter.
    Photo: Lind, Rolf / Kalmar läns museum

1 comment

• Instrumentet på bild KLMF.E43422 är INTE en nyckelharpa utan kallas för hummel, i äldre tider långspel, släkt med norskans Langeleik, tyskans Scheitholz och engelskans (fretted) dulcimer. Stig Walin skrev en gång en avhandling kallad Die schwedische Hummel som är det mest utförliga verket om instrumentet, som var vanligt just i Småland som jag tror Wiking stammade ifrån. Jag tillhör de mycket få som spelar på instrumentet.