• I samband med att byggandet av hyreslägenheter tog fart under 1950-talet började byggmästare Ivar Tegnander tillverka egna köksutrustningar. Verksamheten expanderade och under 1960-talet bildades AB Standardsnickerier, senare Kalmarkök, som tillverkade köksinredningar för såväl flerbostadshus som villor. Verksamheten bedrevs i kvarteret Giraffen. När den upphört övertogs lokalerna av Kooperativa Förbundet som öppnade Obs! stormarknad.
    Photo: Kalmar läns museum

I samband med att byggandet av hyreslägenheter tog fart under 1950-talet började byggmästare Ivar Tegnander tillverka egna köksutrustningar. Verksamheten expanderade och under 1960...