• På bildet ser vi B/F”Trygge”, Storviks Mek. verksteds bnr. 11 levert i 1938. B/F”Trygge” ble bygd for statlige midler i 1937-38 og var klinkbygget i stål. Ferga hadde følgende hovedimensjoner: L 93`2” x B 25`0” x D 10`6”. Dette var den første bilferga som var bygd i stål i Møre og Romsdal. Ferga hadde en tonnasje på 137 bruttoregistertonn og var utstyrt med en Wichmann 300 BHK 2-takts 4-sylindret råoljemotor som ga ferga en fart på 10 knop. Den hadde en kapasitet på 14 personbiler og sertifikat for 260 passasjerer. Den ble leid av MRF og satt inn i ruten Kristiansund—Bremsnes, Kristvika, Kvernes, Gjemnes, og Torvikbukt. Under krigen gikk den fra Torvika kl.08.00 og var i Kristiansund ca. kl. 10.00. Retur fra Kristiansund kl.16.00 og kom til Torvika ca. kl.18.00. Det var 4-5 tyske vakter om bord i tidsrommet 1940-45. Bilene måtte rygge om bord den gangen. I 1966 ble den solgt til et partsrederi ved Ingvald S. Vestre, Vestrefjord. Ferga ble ombygd og ominnredet og blant annet ble det store overbygget fjernet og erstattet av casing og styrhus på styrbord side. Det ble også innsatt ny Callesen hovedmotor på 460 BHK og den fikk navnet ”Vestra” og ble utleid til MRF for trafikk i det forlengede fergesambandet på Hjørundfjorden, der den gikk frem til 1982. MRF leide ferga til etter at den ble solgt til et firma for transport av annleggsutstyr. Også etter dette skal den være brukt som bilferge. Personen til høyre er skipper Odd Marsten fra Kristiansund.  (P A Storvik) -- Mannskapet på bilferga Trygge. Rute iflg skiltet: Kristiansund - Kristvik - Kvernes - Gjemnes - Torvikbukt. 3 mann + 1 dame: "trisa" i salongen. Storvik mek verksted, bygg nr 11, 1938, iflg skilt. Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

På bildet ser vi B/F”Trygge”, Storviks Mek. verksteds bnr. 11 levert i 1938. B/F”Trygge” ble bygd for statlige midler i 1937-38 og var klinkbygget i stål. Ferga hadde følgende hove...