• Flicka tittar ut ur en vagnslucka. Vagnen är av äldre typ, har pärlspont och enkla halvdörrar med luckor. Utanför står en borste som används för att feja bort smuts. Skorstenen är förmodligen kopplad till en vedspis inuti vagnen för värmekälla och matlagning. Bilden är troligen tagen vintern 1926 eller 1927. Då hade en grupp svenska romer slagit sig ned i Gröndal i Södra Stockholm. Detta är den äldsta lägerplatsen som finns dokumenterad och dess exakta lokalisering är inte känd. Lägret i Gröndal finns dokumenterat genom fotografen Bertil Norberg. På hans bilder syns vagnar kring en gårdsplan med ett tält i mitten, samt män som arbetar med förtenning.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Flicka tittar ut ur en vagnslucka. Vagnen är av äldre typ, har pärlspont och enkla halvdörrar med luckor. Utanför står en borste som används för att feja bort smuts. Skorstenen är ...