• Efter att romerna i Sverige erkändes som svenska medborgare år 1952 uppstod debatt kring gruppens svåra levnadsförhållanden. En statlig utredning genomfördes under 1954-1956 där en av slutsatserna blev att fast bostad var nyckeln till att lyckas med skolgång och arbetsliv. Efter att även Stockholm stad genomfört en utredning upprättades två lägerplatser i staden för de romer som ännu inte fått fast bostad. Tanken var att romerna skulle bo här tills dess att bostadsfrågan löstes. De två lägerplatserna låg vid Skarpnäck med omkring 2 kilometers mellanrum. De två lägerplatserna kom att benämnas Ekstubben respektive Skarpnäckslägret.  Lägren skulle finnas under en övergångsperiod innan fasta bostäder ordnats, men i realiteten drog bostadsfrågan ut på tiden och lägren blev kvar i fem år.

Skarpnäckslägret stod färdigt för inflytt i oktober 1959. Bilden är tagen i samband med reportaget ”Vagabond eller vanlig människa?” av Roland Hjelte och Karl Axel Sjöblom som sändes i SVT i mars 1963. Reportaget skildrar livet i lägren i Ekstubben och Skarpnäck under vintern 1963. I intervjuerna med de boende i lägret framhålls det akuta önskemålet om fast bostad. I lägret bodde det året 15-20 familjer och reportern berättar att människor har bott här flera år i väntan på att Stockholms stad ska lösa bostadsproblemet. Det är vinter, snön har fallit och vissa nätter går temperaturen under nollstrecket inne i husvagnarna. En man berättar att han är uppe hela nätterna för att elda i kaminen. Han säger till reportern: ”När alla andra fått bekvämligheter ska vi också ha det. Vi kan inte ha det så här!”. Bilden är troligen tagen inuti den stuga som en av de boende i lägret lyckades bygga efter att ha fått låna pengar från en svåger för att bygga sig en stuga.
    Photo: Åberg, Bertil S-son / Romska Kulturcentret i Malmö

Efter att romerna i Sverige erkändes som svenska medborgare år 1952 uppstod debatt kring gruppens svåra levnadsförhållanden. En statlig utredning genomfördes under 1954-1956 där en...