• Landskapsbilde fra Drage i Selje kommune i Sogn og Fjordane.  Bildet er tatt høsten 2008, fra eiendommen Austmyr, mot gardene Ytre (til venstre) og Indre (til høyre) Drage.  I bakgrunnen ser vi fjellmassivet Elvehornet med Dragsvika og Stadhavet utenfor.  Jordbrukslandskapet i forgrunnen preges av at dette er et område der det drives husdyrhold med omfattende produksjon av grasfôr.  Bildet viser imidlertid også at grunneierne har forsøkt å plante barskog i utkanten av de dyrkete åkrene og kulturbeitene.  Plantingene består sannsynligvis av sitkagran (Picea sitchensis).  Dette er et treslag som har sin naturlige utbredelse på den nordamerikanske vestkysten, fra California i sør, gjennom Canada til Alaska i nord.  I Norge har sitkagrana vist en evne til å vokse på vindfulle lokaliteter med saltmettet havluft, som her på Stadlandet.  I tiåra etter 2. verdenskrig var derfor sitkagrana et populært treslag i skogreisinga langs ytterkysten, hvor andre bartreslag trives dårlig.  Sitkagrana får gjerne rette, høye stammer som egner seg ypperlig til skurlast.  Sitkaavvirkningen her i Norge har likevel ikke nådd volumer som har gjort treslaget til noe attraktivt virkesortiment ved norske sagbruk.  Sitkaskogeierne har derfor i stor utstrekning vært henvist til å selge tømmeret til utenlandske sagbruk.  Treslaget har også en betydelig klimastabiliserende funksjon fordi det binder betydelige mengder karbondioksid gjennom fotosyntesen.  Sitkagrana er likevel omdiskutert her til lands, nettopp fordi den hevder seg godt i forhold til stedlig vegetasjon og dermed endrer økosystemene, og fordi man ønsker å skjerme vekster man har hatt lenge i Norge mot importerte arter.  Sitkagran vokser forholdsvis raskt, setter kongler tidlig og har lett frø, noe som innebærer gode forutsetninger for bestandsutvidelser og bidrar til at sitkagrana anses som en trussel mot artsmangfoldet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Landskapsbilde fra Drage i Selje kommune i Sogn og Fjordane. Bildet er tatt høsten 2008, fra eiendommen Austmyr, mot gardene Ytre (til venstre) og Indre (til høyre) Drage. I bakg...