• Rutebil fra Fylkesbilene i Nord-Trøndelag (kopi)
    Photo: Sverresborg Trøndelag Folkemuseum

Rutebil fra Fylkesbilene i Nord-Trøndelag (kopi)

2 comments

• Bildeteksten er noe misvisende. Dette er neppe første rutebil fra Fylkesbilene i Nord-Trøndelag. Første rutebil i Nord-Trøndelag er fra 1908, samme år som landets første bilrute ble etablert. Se tekst til "Inventarnr. DF.1375".

Fylkesbilene i Nord-Trøndelag ble stiftet av fylket i 1920 og drev bilruter over store deler av fylket i mange tiår framover. Selskapet var fylkeskommunalt til det ble privatisert i 1998 og navnet ble da endret til Trønderbilene.

• Ovenfor glemte jeg å legge til referanse. Historien til Fylkesbilene i Nord-Trøndelag er skildret i tekst og bilder i Erlandsen, A. (1995). Veglangs på gummisåler. Steinkjer: Fylkesbilene i Nord-Trøndelag.