• Bebyggelsen "Krestaffergården" med gammelkirkegård, Jøssund, Bjugn
    Photo: Museet kystens arv

Bebyggelsen "Krestaffergården" med gammelkirkegård, Jøssund, Bjugn

Fosen bildearkiv eies av Bjugn bygdatunlag, Mølnargården, Bjugn.

2 comments

• 1. Også her ser vi riksvegen fra Vallersund til Asserøya hvor den kommer ned bakken langs gjerdet og gjør en skarp sving til venstre mellom uthusene og de to stabburene.

2. Lektor H. K. Hansen fra Vallersund har skrevet om denne den gamle kirka i Bind I side 561,562. Boka finnes i Nasjonalbiblioteket. «Åfjord og Jøssund Gårdshistorie Bind I 1500-1800» https://www.nb.no/items/d525903182c556129788b6f470e62a37?page=561&searchText=%C3%85fjord%20og%20J%C3%B8ssund%20g%C3%A5rds%20historie

3. Maleriet av gammelkirka. Jeg husker et maleri av gamle Jøssund kirke, kirka var malt på innsida av en dør i våningshuset.

• Riksantikvaren har på internett lagt ut lesestoff om Jøssund gamle kirkested. Gå inn på kulturminnesok.no og skriv inn Jøssund gamle kirkested.