• Hus i Lysøysund, mulig telefonsentral

Hus i Lysøysund, mulig telefonsentral

Fosen bildearkiv eies av Bjugn Bygdatunlag

5 comments

• Gerd Audal og Odd Rønning i Lysøysundet har bidratt med opplysninger. Dette huset med de 2 karakteristiske skråstilte vinduene på tverrveggen ikke er «telefonsentralen». Mest sannsynlig er dette naboeiendommen «Sjølyst 71/38». Bilde og tekst i «Norges bebyggelse» side 188 (skjermbilde page=202). Lenke: Norges bebyggelse : Nordlige seksjon Herredsbindet for Sør-Trøndelag Nordre del (nb.no)

Eier den gang var Albert Haagensen etterfulgt av sønnen banksjef Per Bang Haagensen og nåværende eier hans sønn igjen. Dagens adresse for «Sjølyst 71/38» er Lysøysundveien 567. Huset er ombygd, men med de 2 karakteristiske skråstilte vinduene på tverrveggen i behold.

• Men når dette ikke var telefonsentralen i Lysøysundet, hvor er den da?
  • Her er svaret.Telefonsentralen i Lysøysundet: Norges bebyggelse og bjbf.005692 og bjbf.005693
    Telefonsentralen i Lysøysundet var på eiendommen «Nordli 71/39», hos telefonbestyrer Arne Johannessen og hans kone Jenny. Bilde og tekst i Norges bebyggelse side 188-189 (skjermbilde page=207). Lenke: Norges bebyggelse : Nordlige seksjon Herredsbindet for Sør-Trøndelag Nordre del (nb.no)
    Midt på veggen nedenfor det øvre vinduet ser vi et ovalt telegrafskilt med tekst. Googler vi «Gamle telegraf skilt» ser vi at teksten kan være «Telegrafstasjon, Rikstelefon» med et symbol i sentrum av skiltet. (Norges riksvåpen «løve med øks» eller en krone). Dagens adresse er Lysøysundveien 561. I nettstedet «Google Earth -Street View» ser vi også at huset i dag er markert med skilt over døra «Gammelsentralen».

• Foto av Arne Johannessen ved sentralbordet (bjbf.005692.

• Foto av Jenny Johannessen ved sentralbordet (bjbf.005693), fotograf Aksel Adserø.