• X Risøen - Sundgaten sett mot nord ca.1910

Sundgaten sett mot nord ca.1910

X Risøen - Sundgaten sett mot nord ca.1910

1 comment

• Huset til høyre i bilde med adressen Sundgaden 14 i 1902 ble satt opp i 1892 og var nok butikk i første etasje fra starten. I 1920 var adressen endret til Sundgaten 115. Klarer ikke å se hvilke type butikk det er i huset på bilde. Men kan se ut som de selger forskjellige ting basert på det som er utstilt i vinduene og det som henger på veggen på utsiden av døren.

På veggen henger det en brannmelder og som nok var tilknyttet brannstasjonen på fastlandet ved bytunet. Men man hadde også en avdeling på Risøy med brannutstyr, noen faste ansatte og frivillige, da det ikke var bro til øya på denne tiden. I 1910-11 ble det bygget en ny brannstasjon i Sundgata. Denne avdelingen var nok tilknyttet stasjonen på fastlandet.

På veggen over døren står skiltet "Telefon" og det betydde nok at man kunne låne telefon her og kanskje var det også en liten sentral her i forbindelse med sentralen i Torggata på fastlandet. Men det vet jeg ikke sikker. Men kan se ut som det gikk inn mange ledninger til dette huset basert på alle porselenkoppene/holderne på veggen på dette huset.

Ved å gå ned sidegaten til høyre i bilde kom man ned til kaien der man kunne reise med lokalbåten over til fastlandet.

Kilde: Egen hukommelse, kart 1902 og 1920, og Gjennom ild og vann, av Kristian Magnus Vikse.