• Åpning av Daniel Mortensons vinterboplass ved Kjerran på Valdalsfjellet i Engerdal, Hedmark 2/6 2017. Lars Ivar Danielsen fra Svahken Sitje holder tale. Gamme reist i forbindelse med markeringen av 100-års jubileet for samenes første landsmøte, og åpningen inngikk i jubileumsfeiringen på Elgå 2.-4. juni 2017. Daniel Mortenson (1860-1924). Tråante 2017. Til åpningen kom over 200 personer. Boplassen består av en vintergamme med kåva og et bur i tømmer. Samisk kultur og historie.
    Photo: Løken, Bård / Anno – Museene i Hedmark

Åpning av Daniel Mortensons vinterboplass ved Kjerran på Valdalsfjellet i Engerdal, Hedmark 2/6 2017. Lars Ivar Danielsen fra Svahken Sitje holder tale. Gamme reist i forbindelse m...