• DS KYSTEN ved kai ved gammel-butikken, Asserøya, Bjugn

DS KYSTEN ved kai ved gammel-butikken, Asserøya, Bjugn

Fosen bildearkiv eies av Bjugn Bygdatunlag

7 comments

• Frakteskuta til Nils Braa hadde kallenavnet Anna Brå, men het egentlig «ANNA» og hadde registrerings-nummer «ST 12 J» (Sør-Trøndelag nr 12 i Jøssund kommune). Asserøya var den gang i Jøssund kommune, fom år 1964 Bjugn kommune, og fom år 2020 Ørland kommune.
  • «ANNA ST 12 J» hadde skipsradio-telefon om bord, og når skipperen på en båt for eksempel Tamburfjell ville snakke med skipperen på ANNA ble kallenavnet brukt slik: «Anna Brå, Anna Brå, Anna Brå-----Brå Anna, Brå Anna, Brå Anna-----Tamburfjell----Over. Kallenavnet 3 ganger framlengs og 3 ganger baklengs. Da var det ingen tvil om hvilken Anna det var snakk om. Dette var på 1950-tallet og radioene i de tusen hjem hadde den gang «fiskeribølgen» hvor samtalene mellom båter kunne høres av alle.
  • Det er bilder av ANNA ST 12 J i Avisa Fosna-Folket, 9.juni 2014 og 8.mai 2015 hvor det skrives om masse-arrestasjoner på Fosen i Pinsen 1944, og om maidagene i 1945 da frigitte nordmenn kommer heim fra tysk krigsfangenskap. Avisa viser bilder av båten MS «Anna» som kommer med frigitte krigsfanger tilbake til Brekstad på Ørlandet
  • Ett bilde av ANNA er på DM bjbf.007003

• D/S Kysten med base i Tønsberg seiler fortsatt. Kysten er på nettet, se: dskysten.no. Her i digitaltmuseum finnes flere bilder av Kysten, bjbf.005047 og bjbf.007005
  • «Anna» finner vi i «Merkeregistret» nedenfor:
    REGISTER FOR MERKEPLIKTIGE NORSKE FISKEFARKOSTER 1950 utgitt av Fiskeridirektøren.
    Permanent lenke: http://hdl.handle.net/11250/129565
    Fiskeridirektoratets digitalarkiv: Register over merkepliktige norske fiskefarkoster 1950 (unit.no)
    Skjermbilde 342/898, Registerliste side 324.
    På denne siden i dette registret av året 1950 er «Anna» oppført som: Mj «Anna» ST-12-J, dvs en motorjakt med dekk (Mj) i Sør-Trøndelag fylke (ST)og nr 12 i Jøssund kommune (J).
    Mj «Anna» er en trebåt (T), byggeår 1911, lengde 63,3 ft, bredde 18,4 ft, dybde 7,9 ft, bruttotonn 48. maskin type Wichmann år 1942 på 50 hestekrefter. Eier Nils Braa, Lysøysundet. En stjerne ved navnet betyr at «Anna» har radiotelefoni om bord.

• www.annebro.no
    Anna lever, en livskraftig dame på 110 år, takket være Vågan Kystlag, Kabelvåg i Lofoten. Hatten av og all honnør til Vågan Kystlag. En formidabel dugnad er gjennomført for å redde ANNA.
    Takk til lokalt næringsliv i Lofoten som har gitt betydelige økonomiske bidrag, og takk til Riksantikvaren for vernet av ANNA og for bidrag i 10-millionsklassen. ANNA har hatt 2 eiere med postadresse Lysøysundet, Odin Guldvik og Nils Braa.
    Jakta ANNA, senere ANNA BRAA heter nå ANNE BRO og har fått egen hjemmeside på internett.
    Les om denne fantastiske redningsinnsatsen og ANNE BRO - en levende kysthistorie - på www.annebro.no.