• Skogsarbeideren og forfatteren Hans Børli (1918-1989) fotografert i skogen i 1969.  Børli satt på en stubbe med tobakkspipa i munnen og så tenksomt framfor seg. Han var kledd i mørke vadmelsbukser, hadde beavernylonjakke på overkroppen og hjelm med visir og øreklokker på hodet.  Fottøyet var gummistøvler, og Børli hadde festet reimer rundt støvleskaftene for å unngå å få kald snø i fottøyet.  Visiret på hjelmen var oppslått, antakelig for å gjøre det mulig for fotografen å ta et portrettbilde.  Arbeidsredskapet hans, i dette tilfellet sannsynligvis ei JoBu-motorsag av modellen «L6» sto på en kvistet granstamme framfor ham.  Hans Børli var født og oppvokst på et lite, avsidesliggende bruk i Eidskog i Sør-Hedmark.  Han hadde skogsarbeid som hovedyrke, men var også en meget produktiv forfatter.  Han gav ut 23 diktsamlinger (+ 3 utgivelser som kom posthumt), og det er først og fremst som lyriker han har høstet anerkjennelse.  Men Børli har også utgitt litteratur av mer fortellende karakter, herunder også en sjølbiografi.  Mye av det han skrev hentet motiver fra det miljøet han levde og arbeidet i, og han omtales derfor ofte som «skogens dikter», en identitet fotografen tydeligvis har forsøkt å underbygge med dette bildet.  Børli var ellers en samfunnsengasjert mann, og han skrev også om livssyn, angst og død.  Mange av diktene hans har fått melodier, og noen er oversatt til andre språk.  Børli fikk Kritikerprisen i 1970 og Dobloug-prisen i 1972.  Tidlig på 1970-tallet var han også nominert til Nordisk råds litteraturpris.
    Photo: Tjernsberg, Torbjørn / Anno Norsk skogmuseum

Skogsarbeideren og forfatteren Hans Børli (1918-1989) fotografert i skogen i 1969. Børli satt på en stubbe med tobakkspipa i munnen og så tenksomt framfor seg. Han var kledd i mør...