• Utflukt med veterantrikker i Trondheim.
    Photo: Røkke, Arne Dag / Museene i Akershus

Utflukt med veterantrikker i Trondheim.

1 comment

• Tilhenger i en serie på 12 (nr. 64-75) levert av HaWa (Hannoversche Waggonfabrik) i 1922. I bruk til trikkebrannen på Dalsenget i 1956. To overlevde: Nr. 70 hugd i 1961 og nr. 69, her, trolig i reklamekjøring ved åpningen av kooperasjonens Domus varehus (nå Obs!) på Lade, ble museumsvogn i 1980. Restaurert med opprinnelige farger og satt i drift 1983. Står i Sporveismuseet på Munkvoll. I bakgrunnen sees fra v. kirkegårdsmuren rundt Lade kirke, Lade skole (åpnet 1955, revet, nybygg åpnet 2017) og friluftsområdet Grønnlia, en utløper av Ladehammeren. (Sporveishistorisk kilde: Rune Kjenstad: Trikken i Trondheim 100 år. Tapir, Trondheim, 2004.)

,