• Dette bildet er fra Åfarnes i Rauma kommune. Det er fra 1930-tallet, fordi vi ser kaia har fått fergelem, og den bilen på kaia venter antakelig på ferga som går til Sølsnes. Ferga ble etablert i 1931, første tur den 15. mai. Den hadde 3-4 avganger pr. dag. Men var du villig til å betale noen kroner ekstra, tok mannskapet tur utenom vanlige avganger. Første ferga var "Moldefergen", driftet av Moldefergen A/S i Molde. Fergefører var Sigfred Sølsnes, med sønnen Kåre som dekksgutt. Anbefaler å lese "Alf Reitan-fotoblogg" på internett, for utfyllende opplysninger. Sjøbua til venstre, med taljeutbygg, inneholdt bolig, landhandel og postkontor, og eies av fam. Rørhus. Dampbåten hadde også anløp her. Ruter til Åndalsnes, Molde, Tresfjorden, m.fl. På marka opp til venstre, der kornet står på staur, er det nå vegkryss med stor busslomme. Bortsett fra løa der, står bebyggelsen stort sett likt i dag. I 2018 arrangerte Åfarnes Vel en meget vellykket kulturdag i området, med åpen landhandel, matsalg, og aktiviteter likt den på 1930-tallet. Det snakkes om gjentagelse. Nå er kaia fjernet, men våren er forlenget for å verne småbåthavna som er anlagt rett foran sjøbuene og nausta. Tror det er fotografen Georg Sverdrup som har tatt bildet.  (Info:
Eyolf Sæbø ) -ei lita bygd, med kai og sjøhus i front, samt med annen bebyggelse og fjell i bakgrunnen.  Fra Sverdrupsamlingen ved Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Dette bildet er fra Åfarnes i Rauma kommune. Det er fra 1930-tallet, fordi vi ser kaia har fått fergelem, og den bilen på kaia venter antakelig på ferga som går til Sølsnes. Ferga ...

1 comment