• Kvisvik i Tingvoll?

Den neste fergeforbindelsen fra Kristiansund ble åpnet i 1938 og gikk til Gjemnes og Torvikbukt. Men terrenget rundt disse fergekaiene ser ikke slik ut. (Info: Sveinung Berild)   ved fergekaia. Det er trolig Kristiansundsfergen som vi her vil ha bak fotografen, for trolig er dette bildet i serie med KMb-1987-005.2298 og KMb-1987-005.2249. Mann nr. 5 på gangbroen med pipe, like ved plankene som ligger på gangenbroen er sannsynligvis Kaare Sverdrup - en av sønnene til Georg Sverdrup - som trolig er fotograf. Fra Sverdrupsamlingen ved Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Kvisvik i Tingvoll? Dette kan ikke være fra Eidsvåg i Nesset. Eneste fergekai i Nesset var på Eidsøra, og det gikk ikke ferge til Kristiansund derfra, bare over fjorden til Fjøsei...

1 comment

• Dette kan ikke være fra Eidsvåg i Nesset. Eneste fergekai i Nesset var på Eidsøra, og det gikk ikke ferge til Kristiansund derfra, bare over fjorden til Fjøseid i Tingvoll. Første fergeforbindelse til Kristiansund var sambandet til Kvisvik som ble åpnet i 1932. Det stemmer godt med knausene i bakgrunnen slik det var ved Kvisvik fergekai fram til 1992. Da åpnet fastlandsforbindelsen og fergekaia ble nedlagt.