• Interiør fra tømmermålingsstasjonen ved trelastbedriften Moelven Våler på Braskereidfoss.  Her ser vi tømmermåler Arne Rudshagen i arbeid.  Han sitter i en behagelig stol med hendene på to paneler med brytere.  Rudshagen har blikket vendt mot «brettet» – en kjerrat der han kan se stokkene i lengderetningen idet de passerer framfor det store vinduet i målerstasjonen.  Lengde- og diametermål tas automatisk, men måleren kan nedklassifisere stokker med krok, gankvist og andre defekter som reduserer tømmerets verdi som råstoff for trelastproduksjon.  Våler skurlag kjøper tømmer – gran og furu – gjennom virkesavdelingen i Moelven-konsernet, som forhandler prisene på leveransene med skogeierforeningene.  Mesteparten av virket kommer fra Glommadalføret, fra Kongsvinger i sør til Åmot i nord, men noe kommer også fra skogeierforeningene Mjøsen og Vikens regioner.  Noe tømmer kommer også fra Sverige.  Minste toppmål ved Moelven Våler er 12,8 centimeter.  Blir stokkene grovere enn 55 centimeter i diameter går de ikke i barkemaskinen.  Overgrov gran blir oppfliset til biobrensel.  Våler skurlag sender furuvirke med diametere mellom 32 og 60 centimeter videre til søsterbedriften i Moelven Løten («Rokosjøsaga») for skur på båndsaga der.  Virket som måles ved stasjonen der dette fotografiet er tatt går på en kjerrat via en metallsøker mot målerrammene og fordeles deretter på 36 dimensjonsdefinerte lommer.  Saga mates med en og en tømmerdimensjon av gangen, slik at man unngår uavlatelig omstilling av sagblad og skurlastdimensjoner.  Arne Rudshagen ble ansatt i Norsk virkesmåling i 1984, og han bor i Gjesåsen i Åsnes, men har hatt Våler som arbeidssted siden 1988.  Det er vanligvis to tømmermålere på jobb samtidig.  Målerne sitter en time av gangen i denne stolen, mens skiftkollegaen utfører kontor- og vedlikeholdsarbeid, før rollene byttes.  Fotografiet ble tatt sommeren 2018.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra tømmermålingsstasjonen ved trelastbedriften Moelven Våler på Braskereidfoss. Her ser vi tømmermåler Arne Rudshagen i arbeid. Han sitter i en behagelig stol med hende...