• Fra sorteringsanlegget ved Moelven Våler (Våler skurlag) på Braskereidfoss i Solør.  Her sto Sondre Grønås (sentralt i forgrunnen) ved ei linje der bordene passerte på et bånd framfor ham.  Sondre hadde øreklokker på hodet, som vern mot driftsstøyen, og hansker på hendene.  Han fjernet bord med endefeil.  Sondre var skoleelev med praksisplass på skurlaget.  Etter å ha passert ham ble bord av samme dimensjon samlet i stikkelagte «pakker» med seks-sju kubikkmeters volum.  Dette skjedde ved enden av transportbåndet, til venstre i bakgrunnen.  Pakkene ble merket med lapper som viste dimensjonen og kjørt til tørkeanlegget, hvor de i løpet av tre døgn ble lettet for cirka 2 500 liter væske.  Til høyre i bakgrunnen ser vi Åge Møllerbakken ved båndet som matet pakkemaskinen med strøstaver.  Fotografiet ble tatt sommeren 2018.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra sorteringsanlegget ved Moelven Våler (Våler skurlag) på Braskereidfoss i Solør. Her sto Sondre Grønås (sentralt i forgrunnen) ved ei linje der bordene passerte på et bånd fram...