• Sliperne Kurt Inge Øverby (til venstre) og Kjetil Øverby ved trelastbedriften Moelven Våler (Våler skurlag) på Braskereidfoss i Solør, fotografert idet de skulle skifte en «bladpost» i saglinja fra den tyske produsenten Linck.  Posten overføres fra ei vogn som er hentet fra sliperiet til en sokkel med horisontale stålakser.  Denne sokkelen kan dreies 180 grader, slik at postene kunne trekkes direkte over på akslingene på saglinja.  Linck-saga består av en kombinasjon av små sirkelsagblader som arbeider i par, og redusèrmaskiner som produserer celluloseflis direkte fra tømmerstokken. Linck-saga hadde en anslått kapasitet på 220 000 til 245 000 kubikkmeter tømmer da den ble montert i 1994.  Seinere er saglinja forbedret flere ganger, mest ved en hovedombygging som skjedde i 2006.  Etter dette er skurhastigheten økt med cirka 50 prosent.  Det går tre gjennomsnittlige lastebillass med tømmer gjennom denne saglinja i timen, 45 lass i døgnet, når bruket går på to skift.  Tømmerforbruket er økt til cirka 350 000 kubikkmeter i året, hvorav cirka halvparten blir skurlast.  24 prosent av volumet hogges til celluloseflis og 16 prosent blir til sagflis.  10 prosent klassifiseres som «svinn» – et volumtap som i hovedsak tilskrives krymping i forbindelse med tørking.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Sliperne Kurt Inge Øverby (til venstre) og Kjetil Øverby ved trelastbedriften Moelven Våler (Våler skurlag) på Braskereidfoss i Solør, fotografert idet de skulle skifte en «bladpos...