• "Lasteaktivitet ved pakkhuskaia. Papiret ble utført til England og Holland. Båten ved kaia kan være bergensbåten "Deneb". Under 1. verdenskri ble denne båten en legende. Mange av båtene som gikk ut fra Enge med papir ble torpedert, men "Deneb" med tilnavn "Røverskipet" og "Havets skrekk" kom alltid tilbake. Båten gikk for slukte lanterner." Kilde: Valsøyfjordbilder: Industri og folkeliv 1890-1940 side 26. Redaktør er Kolbjørn Botten. Samling fotografier fra Enge Bruk i Valsøyfjord i Halsa kommune. Eier av originalmaterialet er Kolbjørn Botten. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

"Lasteaktivitet ved pakkhuskaia. Papiret ble utført til England og Holland. Båten ved kaia kan være bergensbåten "Deneb". Under 1. verdenskri ble denne båten en legende. Mange av b...