• To bilder fra Lillesstrøm Torg september 1953. I forgrunnen to busser, begge trolig brukt av patrioter fra Kraby, Østre Toten, i forbindelse med at Kraby Idrettslags håndballag (damer) spilte semifinale i Norgesmesterkskapet. Kampen ble spilt i Mysen. Noen få av personene kan mer eller mindre sikkert identifiseres (gjelder bilde nr. 1): Nr. to og tre fra venstsre er muligens Tor Starum og Tore Engeli. Kvinnen ved bussen og med front mot fotografen er Ellen Lieshagen.
De to forretningsgårdene i bakgrunnen er trolig Aksel W.Thoresen Papirhandel til høyre, O.E.Borgen Kjøtthandel til venstre.
Bussen nærmest, med kjennetegn E-15621, er iflg. informant en 1953-modell Volvo B617, tilhørende A/L Østre Toten Bilruter. Bussen bak er en eldre modell, men tilhører sannsynligvis samme selskap.
    Photo: Røisli, Sigurd Bernhard / Mjøsmuseet
    Photo: Røisli, Sigurd Bernhard / Mjøsmuseet

To bilder fra Lillesstrøm Torg september 1953. I forgrunnen to busser, begge trolig brukt av patrioter fra Kraby, Østre Toten, i forbindelse med at Kraby Idrettslags håndballag (da...

1 comment

• Bussen nærmest er registrert E-15621. Det var en Volvo B617 personbuss, 1953-modell, med karosseri fra Brødrene Repstad Karosserifabrikk. Bussen tilhørte A/L Østre Toten Bilruter og navnet skimtes midt på bussen. Bussen bak er en eldre modell. Den synes å være lakkert likedan og tilhørte samme selskap. A/L Østre Toten Bilruter hadde hovedkontor på Rensvoll. I 1965 gikk selskapet sammen med flere naboselskaper og stiftet Vestoppland Bilselskap A/S og bussen ble med over dit.