• Leirfjord, Leland. Fem skolegutter fra det gamle Leirfjord. B.f.v.: Edvard Kristian Mørk, Konrad Ditlef Mørk, Peder Mathias Hofstad. F.f.v: Hans Martin Mørk, Abel Johan Mørk.
Fire av guttene er brødre og sønner av Hjeronimus Brygmann Abelsen Mørk (1827-1902), handelsmann på Sund i Leirfjord og fra ca. 1870 handelsmann på Leland, og Kaja Elisabeth Hansdatter Lund (1833-1921) handelsmannsdatter fra Leland. Den femte gutten, Peder Hofstad, var sønn av Peder Broch Hofstad, jekteskipper på Hellesvik i Alstahaug, og Marie Antonette Hansdatter Lund, handelsdatter fra Leland og søaster til Kaja Elisabeth. Peder var søskenbarn til de fire guttene. Edvard Kristian Mørk, født på Sund i 1859. Han utvandret til USA i 1882 og var farmer i Minnesota. Han ble gift i Canton, South Dakota i 1882, med Pauline Nathanielsdatter fra Ulvangen. Han døde i Minneapolis i 1929. Conrad Diftef Mørk født 1861 på Sund. Han utvandret til USA i 1882. Han var handelsmann i Minneapolis og var en av stifterne og den første lederen for Nordlandslaget i Amerika. Han døde o Los Angeles i 1929. Hans Martin Mørk, født 1863 på Sund. Han druknet sammen med to andre fra Leland da de var ute med sildegarn høsten 1884. Abel Johan Mørk, født 1867 på Sund. Han slo seg ned som fyrassistent og fisker på Skotsvær i Tjøtta. Peder Mathias Hofstad, født 1862 på Hellesvik i Alstahaug. Han bodde deler av barndommen hos bestemora på Leland. Han overtok gården Skjeggesnes i Alstahaug etter en onkel og døde der i 1923.
Bildet er brukt i Leirfjordkalenderen - desember 1995.
    Photo: Helgeland Museum

Leirfjord, Leland. Fem skolegutter fra det gamle Leirfjord. B.f.v.: Edvard Kristian Mørk, Konrad Ditlef Mørk, Peder Mathias Hofstad. F.f.v: Hans Martin Mørk, Abel Johan Mørk. Fire ...

1 comment

• Ut fra når disse guttene ble født og det at fire av dem var brødre, må dette være oppstillingen av guttene. Bak til venstre Edvard Mørk, til høyre for ham Konrad Mørk og lengst til høyre Peder Hofstad. Foran lengst til venstre Hans Mørk og til høyre for ham Abel Mørk.

Fire av guttene var sønner av Hjeronimus Brygmann Abelsen Mørk (1827-1902), handelsmann på Sund i Leirfjord og fra ca. 1870 handelsmann på Leland og Kaja Elisabeth Hansdatter Lund (1833-1921), handelsmannsdatter fra Leland. Peder Hofstad var sønn av jekteskipper på Hellesvik i Alstahaug Peder Broch Hofstad og Marie Antonette Hansdatter Lund, handelsmannsdatter fra Leland. Han var søskenbarn til de fire andre guttene.

Edvard Kristian Mørk, født på Sund 1859. Han utvandret til USA i 1882 og var farmer i Minnesota. Han ble gift i Canton, South Dakota, i 1882 med Pauline Nathanielsdatter fra Ulvangen. Han døde i Minneapolis i 1929.

Conrad Ditlef Mørk, født 1861 på Sund. Han utvandret til USA i 1882. Han var handelsmann i Minneapolis og var en av stifterne og den første leder for Nordlandslaget i Amerika. Han døde i Los Angeles i 1929.

At bildet skal være tatt i 1873 ser ut til å stemme godt.