• Serie: Prospekter av Kristiansund by, basert på forelegg ("pinx") av Arne Larsen fra Fåberg, som studerte i København i 1820-årene. Han var virksom i kyststrøkene fra Bergen til Bodø 1823-35, så utgangspunktet for dette bildet er fra den tida. Denne mørke versjonen

er utgitt av Heinrich Loennechens Boghandel i Kristiansund ca 1920.  Det er et slags forvokst postkort, ment for å henge på veggen, påtrykt "Kristiansund 1830" og utgiver. Originalen må ha vært håndkolorert, siden seilene ikke har noen farge.

Byprospekt som henger utstillt på Kristiansund Bibliotek. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Serie: Prospekter av Kristiansund by, basert på forelegg ("pinx") av Arne Larsen fra Fåberg, som studerte i København i 1820-årene. Han var virksom i kyststrøkene fra Bergen til Bo...