• Sigrunn Benterud (1933-1994) fra Våler, fotografert i sin egen stue i 1975.  Hun framsto som en lederskikkelse blant kvinnene som ble oppsagt ved Våler skurlag i 1975, og høstet mye støtte fra eksterne miljøer.  Perioden fra midten av 1960-tallet og framover hadde vært preget av en voldsom ekspansjon ved trelastbedriften på Braskereidfoss, med stadige utvidelser av produksjonsanlegget og arbeidsstokken.  I midten av 1970-åra snudde denne utviklinga.  Bedriften fikk behov for å nedbemanne.  De ønsket å avvikle ansettelsesforholdet til 26 av 210 ansatte.  Dette ble delvis gjort ved «naturlig avgang» - ved at medarbeidere ble pensjonister eller sjøl valgte å finne seg annet arbeid.  Men det kom 17 oppsigelser, og 13 av disse gikk til kvinnene som arbeidet i «produksjonen», uten hensyn til ansiennitetsprinsippet.  Denne prioriteringa var bedriftsledelsen og de tillitsvalgte fra Norsk bygningsarbeiderforbund enige om.  Holdningen var at det var viktigere at menn kunne underholde seg sjøl om familiene sine, enn at kvinner som var «forsørget» fikk arbeid og inntekt.  Saken vakte stor oppmerksomhet i pressen, ikke bare lokalt, men også i riksmedia, og etter hvert internasjonalt.  Oppsigelsen av kvinnene passet dårlig inn i FNs «Kvinneår» og i en periode da Stortinget arbeidet med en likestillingslov.  Den ble meget vanskelig, både for Norsk Bygningsarbeiderforbund og LO og for Trelastbrukenes arbeidsgiverforening.  Fagforeningen på Skurlaget holdt lenge på sitt, men kvinnene opponerte, og til slutt måtte bedriftsledelsen og fagforeningen bøye av.  Oppsigelsene til kvinnene ble trukket tilbake, og i stedet måtte sju unge menn forlate bedriften.  Enkelte mannlige kolleger reagerte med «sit-down-aksjoner».  Kvinnene følte seg mer som outsidere i arbeidsmiljøet etter at mediestormen hadde lagt seg.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Sigrunn Benterud (1933-1994) fra Våler, fotografert i sin egen stue i 1975. Hun framsto som en lederskikkelse blant kvinnene som ble oppsagt ved Våler skurlag i 1975, og høstet my...