• Trots att Sverige haft skolplikt sedan 1842 har inte alla barn haft rätt att gå i skolan. Redan 1933 skrev Johan Dimitri Taikon till skolöverstyrelsen och bad om skolundervisning för romska barn. Först tio år senare blev han hörsammad, då han tillsammans med den frikyrkligt engagerade Otto Sundberg blev beviljad 1500 kronor för att starta en "försöksskola". Denna verksamhet kom senare att drivas för Stiftelsen Svensk Zigenarmission, som drev sommarskola för romska elever under hela 1940- och 1950-talen. Både vuxna och barn gick då i skola. Först efter att alla romer fick bli bofasta år 1959 fick samtliga romska barn möjlighet att gå i skola året om. Bilden föreställer en av de elever som fick undervisning i Hägersten sommaren 1958.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Trots att Sverige haft skolplikt sedan 1842 har inte alla barn haft rätt att gå i skolan. Redan 1933 skrev Johan Dimitri Taikon till skolöverstyrelsen och bad om skolundervisning f...