• Elever vid folkhögskolan i Kalix sitter i en skolsal, där en lärare står längst fram. Texten till bilden berättar om ett romskt par i fyrtioårsåldern, med rötter i Finland, som aldrig fått möjlighet att gå i skolan. Efter att de fått möjlighet att bli bofasta i Överkalix sökte de sig till arbetsförmedlingen för att få hjälp med skolgång. Arbetsförmedlingen kunde dock inte hjälpa dem. Däremot blev de emottagna på Kalix folkhögskola. Efter ett par veckor meddelades att skolöverstyrelsen kunde stå för utbildningskostnaderna. Enligt artikeln var detta den första gången som folkhögskola användes för grundutbildning av romer.
    Photo: Persson, Bert / Romska Kulturcentret i Malmö

Elever vid folkhögskolan i Kalix sitter i en skolsal, där en lärare står längst fram. Texten till bilden berättar om ett romskt par i fyrtioårsåldern, med rötter i Finland, som ald...