• Bilden föreställer en svensk-romsk familj som precis har hämtat ett guldbälte som beställts av juvelerare Bengt Severin i Härnösand föregående år. Bältet, som uppges väga 1,5 kg, är nu klart och bärs av kvinnan på bilden. I mitten av bältet sitter tre sköldar med var sin kamé i mitten.  Runt om bältet följer mindre  sköldar prydda med guldknappar, guldtråd och karneoler. Mellan varje sköld sitter ett inramat mynt: morokotz på romanés. Liksom många andra romska smycken består bältet av delar som länkats samman. Detta för att delar skulle kunna tas loss för att säljas eller pantsättas. Smycken var historiskt ett sätt för romer att kunna bära med sig sina tillgångar då man tvingades flytta från plats till plats.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Bilden föreställer en svensk-romsk familj som precis har hämtat ett guldbälte som beställts av juvelerare Bengt Severin i Härnösand föregående år. Bältet, som uppges väga 1,5 kg, ä...