• Rosa Taikon vinner priset Tusensköna 1949. Priset var på ett 1000kr. Rosa Taikon var svenskromsk silversmed och medborgarrättsaktivist. Tillsammans med sin syster Katarina Taikon var hon en framstående samhällsdebattör som under hela sitt liv arbetade för romers rättigheter. Under Taikons uppväxt flyttade familjen omkring i hela Sverige till följd av den diskriminering och negativa särbehandling som gjorde att svenska romer inte tilläts bli bofasta. Rosa Taikons far var musiker och metallhantverkare och efter hans bortgång tog Rosa Taikon upp silversmidestraditionen. Sin utbildning i silversmide fick hon på Konstfacksskolan i Stockholm. Rosa Taikon kom att bli känd för sina sirligt eleganta ringar, armband och halssmycken av silver, där tvinnade trådar, filigranteknik och granulering dominerade framställningen. Hon var mästare på att kombinera traditionella tekniker med ett modernistiskt och framåtblickande formspråk. År 2013 tilldelades Taikon Olof Palmepriset ” ”för sin livslånga kamp för mänskliga rättigheter” och år 2014 blev hon hedersdoktor vid Södertörns Högskola. År 1973 flyttade Taikon tillsammans med sin man silversmeden Bernd Janusch till Flor i Ytterhogdal, där de inrättade verkstad och boende i en gammal skolbyggnad. Paret skiljde sig 1986 men Taikon bodde kvar och arbetade i Flor intill sin bortgång 2017.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Rosa Taikon vinner priset Tusensköna 1949. Priset var på ett 1000kr. Rosa Taikon var svenskromsk silversmed och medborgarrättsaktivist. Tillsammans med sin syster Katarina Taikon v...