• Deler av hovedkaien med kranbaner, tatt fra Frier. To silolignende bygninger bak til venstre er prilletårnene for produksjon av kalksalpeter. Bygningen med tre piper i bakgrunnen til høyre er kraft- og varmesentral.
    Photo: Ukjent / Norsk Industriarbeidermuseum

Deler av hovedkaien med kranbaner, tatt fra Frier. To silolignende bygninger bak til venstre er prilletårnene for produksjon av kalksalpeter. Bygningen med tre piper i bakgrunnen t...

1 comment

• Dette er ikke noe kanalanlegg, men viser deler av hovedkaien med kranbaner. De to silolignende bygningene bak til venstre er prilletårnene for produksjon av kalksalpeter. Bygningen med 3 piper i bakgrunnen til høyre er kraft- og varmesentral. Historien bak denne er følgende:

Hydro hadde i 1928 noen av verdens største kraftstasjoner på Rjukan. Det beskjedne kraftforbruket man skulle dekke på Herøya regnet Hydro å kunne løse ved å overføre kraft fra Rjukan. Staten ga imidlertid ikke konsesjon for overføringen da Statens eget kraftverk på Nore hadde overskuddskraft man ville selge til Hydro. Hydro avslo tilbudet da man mente prisen var for høy. I stedet valgte man å bygge et varmekraftverk på Herøya. Dette ga i tillegg til strøm store mengder lavtrykksdamp som fortsatt benyttes til blant annet oppvarming.