• Fronten på en buss med kjennetegn E-15639 fotografert rett ut for "Raubua" på Lena mars 1955. To utydelige og uidentifiserte menn inne i bussen. Bussen er iflg. informanter en Volvo (logoen delvis skjult av radiatortrekket) B617 1954-modell, kjøpt ny av A/L Østre Toten Bilruter. Karosseriet ble bygd ved Larvik Karosserifabrikk, og fabrikkens logo ses midt over radiatoren.
    Photo: Røisli, Sigurd Bernhard / Mjøsmuseet

Fronten på en buss med kjennetegn E-15639 fotografert rett ut for "Raubua" på Lena mars 1955. To utydelige og uidentifiserte menn inne i bussen. Bussen er iflg. informanter en Volv...

2 comments

• Bussen er en Volvo. Logo delvis skjult av trekket foran radiatoråpningen, som skulle bidra til å holde kjølevannstemperaturen oppe om vinteren. Midt over radiatoren logo for karosserifabrikken (Larvik?).
  • E-15639 var en Volvo B617 personbuss, 1954-modell, kjøpt ny av A/L Østre Toten Bilruter, Rensvoll. Karosseriet ble bygd ved Larvik Karosserifabrikk, og fabrikkens logo ses over grillen. I 1965 gikk dette busselskapet sammen med de andre i regionen og etablerte Vestoppland Bilselskap A/S, et selskap som drev rutene videre i regionen fram til 1995.