• Anderson, Grunden og Duse sin hytte i Hope Bay fra 1903. Det var en mengde pingviner på øya. Flere av ekspedisjonens medlemmer var iland for å se på hytten. Ellsworth-ekspedisjonen 1933-1935. Fra Magnus Johannessens fotoalbum. Magnus Johannessen fra Ålesund var med i mannskapet ombord i ekspedisjonsskipet Wyatt Earp (eks-Fanefjord) på de to første ekspedisjonsturene til Antarktis...Steinhytten ble bygget av Samuel August Duse, Johan Gunnar Andersson og Toralf Grunden i februar 1903. De bodde her i 9 måneder. Steinveggene var en meter tykke og 1,5 meter høye og var bygd av flate steiner, sand og sannsynligvis guano som mørtel. Sleden deres var plassert på toppen av bygningen som en slags takbjelke og et stort stykke tøy hang over som beskyttelse for vær og vind.
    Photo: Romsdalsmuseet

Anderson, Grunden og Duse sin hytte i Hope Bay fra 1903. Det var en mengde pingviner på øya. Flere av ekspedisjonens medlemmer var iland for å se på hytten. Ellsworth-ekspedisjonen...