• Kjøllefjord 1940. Fisketur. Til venstre i bildet: Peder Martin Olsen (04.09.1909-1974). Peder skrev "Dagbok fra evakueringen av Kjøllefjord 1944". Ref. også heftet "Brenning og evakuering høsten 1944" utgitt av Kjøllefjord Historielag. Peders historie om dagene før brenningen av Kjøllefjord, hvor de flyktet til hytta som lå på en odde ved Storvannet og forsøkte å gjemme seg for tyskerne, en dramatisk historie hvor de til og med avlivet familiens elskede hund av redsel for at hunden skulle bjeffe og avsløre at de var i hytta. Peder Olsen var kjøpmann i Kjøllefjord og hadde butikk i kjelleretasjen på det som er Jon Svendsens hus idag. Heftene finnes på flere bibliotek i Finnmark.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Kjøllefjord 1940. Fisketur. Til venstre i bildet: Peder Martin Olsen (04.09.1909-1974). Peder skrev "Dagbok fra evakueringen av Kjøllefjord 1944". Ref. også heftet "Brenning og eva...