• Bilden föreställer en kvinna som ler mot kameran medan hon spelar dragspel. Texten till bilden uppger att familjen bor i en fint pyntad våning i ett "slumhus". Att vara musikant har historiskt varit ett vanligt yrke bland romer i Sverige. Musicerandet har ofta kombinerats med tivoliverksamhet, teater eller lustspel av olika slag. Dessa verksamheter mötte en kraftig nedgång i och med tevens genomslag under 1950- och 1960-talen. Musiken kunde både vara ett sätt att tjäna sitt uppehälle och ett sätt att tradera berättelser och traditioner.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Bilden föreställer en kvinna som ler mot kameran medan hon spelar dragspel. Texten till bilden uppger att familjen bor i en fint pyntad våning i ett "slumhus". Att vara musikant ha...