• Bilden är tagen i samband med en vräkning av romer i Lilla Sköndal, Stockholm år 1959. Bildtexten uppger att socialborgarrådet Inga Thorsson tagit strid med stadens fastighetskontor, och krävt garantier för att liknande händelser inte återupprepas. Vid Lilla Sköndal har romska boplatser i olika former funnits åtminstone sedan år 1943, då staden iordningsställde en lägerplats. Lägret låg då vid en bergsknalle vid Skogskyrkogårdens södra del och år 1944 bodde här ett trettiotal personer. De boende fick hämta vatten hos några boende i närheten.
    Photo: Hellberg, Folke / Romska Kulturcentret i Malmö

Bilden är tagen i samband med en vräkning av romer i Lilla Sköndal, Stockholm år 1959. Bildtexten uppger att socialborgarrådet Inga Thorsson tagit strid med stadens fastighetskonto...