• År 1963 krävde 15 Nybrobor i en skrivelse till drätselkammaren att denna vagn skulle flyttas. Man ansåg att den "störde stadsbilden". Att möta ett sådant motstånd har varit vardag för många romer i Sverige. År 1885 stiftades en lag i Sverige som gjorde det olagligt att vara arbetslös, egendomslös eller kringvandrande. Samtidigt började kommunerna under 1900-talets första årtionden att utfärda vistelseförbud, lägerslagningsförbud och näringsförbud för romer och resande. Trots detta saknade de flesta svenska romer fast bostad fram till 1960-talet. Historiskt har föreställningar om att romer och resande skulle vara överrepresenterade i kriminalitet haft stor utbredning bland den icke-romska befolkningen i Sverige. Dessa idéer har lett till stark diskriminering och förföljelse av resande och romska grupper. Idéerna förstärktes i början av 1900-talet, då rasbiologiska teoribildning hade en stor påverkan på politiken. Detta föranledde en hård assimileringspolitik från stat och kommuner. Efter att svenska romer erkändes som medborgare år 1952 uppstod debatt kring gruppens svåra levnadsförhållanden. . En statlig utredning genomfördes under 1954-1956 där en av slutsatserna blev att fast bostad var nyckeln till att lyckas med skolgång och arbetsliv. Från och med mars 1960 fick kommuner möjlighet att rekvirera statsbidrag för kostnader i samband med romers bosättning. Det lokala motståndet var dock stort och det tog flera år innan fast bostad kunde erbjudas till alla svenska romer.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

År 1963 krävde 15 Nybrobor i en skrivelse till drätselkammaren att denna vagn skulle flyttas. Man ansåg att den "störde stadsbilden". Att möta ett sådant motstånd har varit vardag ...