• "Det är skönt att vara bofst. Jag skulle inte kunna tänka mej att börja fara efter landsvägarna igen. Jag är född i en husvagn och i 45 år har jag flyttat från plats till plats. Men de senaste fem åren, då jag haft fast bostad och statligt jobb, har varit de lyckligaste i mitt liv." Så citeras mannen på denna bild i en artikeln i Expressen 1956. Mannen berättar att han byggt till ett rum till sin husvagn och därmed kan ses som den första svenska romen som blivit bofast.
    Photo: Persson, Bert / Romska Kulturcentret i Malmö

"Det är skönt att vara bofst. Jag skulle inte kunna tänka mej att börja fara efter landsvägarna igen. Jag är född i en husvagn och i 45 år har jag flyttat från plats till plats. Me...