• Øre kirke ligger ved Skeisdalen i Gjemnes kommune. Kirken ble vigslet i 1865, og restaurert til hundreårsjubileet i 1965. Den er en del av Den norske kirke og hører til Indre Nordmøre prosti i Møre bispedømme...Kirken har et ytre omriss som en korskirke med avkortede korsarmer og bygd i laftet tømmer. Interiøret er som en langkirke og galleriet går over bakerste del av kirken og fremover på begge sider. Den ligger idylisk til helt nede i sjøkanten ved Batnfjorden...I tårnet er det to kirkeklokker, den eldste fra 1759 og den andre fra 1865...Dette er trolig den tredje kirken på dette gamle kirkestedet. Den tidligste kirken ble bygd her allerede så tidlig på 1300-tallet.
    Photo: Johnny Bratseth / Romsdalsmuseet

Øre kirke ligger ved Skeisdalen i Gjemnes kommune. Kirken ble vigslet i 1865, og restaurert til hundreårsjubileet i 1965. Den er en del av Den norske kirke og hører til Indre Nordm...